måndag 6 oktober 2014

Att leva som man lär - eller inte

Giftig bottenfärg.
Så det kan gå..

Det är inte ofta man sätter frukostkaffet i halsen. Men idag var det nära. Jag läste i bladet nämligen...


Först vill jag bara säga att Åsa Romson har all min sympati. Åtminstonde då det gäller båtlivet. Jag var själv ägare till en fritidsbåt för ett antal år sen. Vi körde mycket i Östersjön med den. Och jag minns att det där med algpåväxt på skrovet var ett litet helsike. 
Så det är fullt begripligt, tycker jag, att man gärna vill ha en bottenfärg som håller sånt elände borta så mycket som möjligt. Där är vi nog rätt lika till mans - och kvinns - tror jag. Så även Åsa Romson.
Eller var det hennes sambo?
Jag kan väl tänka och tro att sambon kanske blir lite förvånad över att helt plötsligt bli syndabock och få bära hundhuvudet för att ha inte bara köpt in giftig bottenfärg utan även målat Åsa Romsons båt med den.  Fast just det där får dom nog reda ut sins emellan.
Det jag faktiskt blir lite störd över, är hur det är skillnad på skit och pannkaka här i världen.

Miljöpartiet har inte gjort sig kända som ett parti som genom positiva incitament och lättnader försöker styra Sverige mot en miljövänligare tillvaro. Tvärtom så har man varit mycket pigga på att göra det så besvärligt som möjligt för folk att köra bil, värma sina hus, ja t o m hålla sina båtar rena från alger. 
Nu är det ju så att restriktioner, åthutningar och pålagor fungerar väldigt dåligt om man vill nå dit man vill.
Ett tag kanske det funkar, men folk är nu en gång funtade på det viset, att dom vill ha det bekvämt och billigt.
Tänk om man istället för pålagor och trängselskatter infört nolltaxa i Stockholms T-bana? Gissa om många valt ett miljövänligare sätt att ta sig till jobbet! Bara för att ta ett exempel.

Men nu var det giftig bottenfärg vi pratade om. Fast egentligen så är det ju det här med att det är lätt att tala om för andra hur dom ska leva. Mindre lätt, tydligen att själv leva som man lär.

Åsa Romson målar med giftig färg, kör på diesel, och låter gråvattnet från båten gå raka vägen ut i känsliga Östersjön. Det är väl knappast att leva som man lär.
Men hon är kanske nöjd så länge som andra lever som hon lär?



Själv vill hon ju kunna ha en aktiv fritid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar